Ångerrätt

I Sverige har konsumenter viss rätt att ångra köp av tjänster, men detta beror på omständigheterna kring köpet. Här är några viktiga punkter att tänka på:

 

Ångerrätt vid distansavtal:

    • Om du har köpt en tjänst på distans (till exempel via internet eller telefon) eller utanför affärslokal (till exempel vid hemförsäljning), har du som konsument normalt 14 dagars ångerrätt från den dag avtalet ingicks.
    • Om du vill att tjänsten ska börja utföras innan ångerfristen löpt ut, måste du ge ditt uttryckliga samtycke till detta. Om du samtycker till att tjänsten påbörjas innan ångerfristen gått ut och sedan ångrar dig, kan du behöva betala för den del av tjänsten som redan har utförts.

Undantag från ångerrätten:

    • Det finns vissa undantag från ångerrätten. Om tjänsten är fullständigt utförd med ditt uttryckliga samtycke och du är medveten om att ångerrätten upphör när tjänsten är helt utförd, så har du ingen ångerrätt.
    • Vissa tjänster är undantagna från ångerrätten enligt lag, till exempel tjänster som avser logi, transport av varor, biluthyrning, catering eller fritidsaktiviteter där det avtalats att tjänsten ska utföras en viss dag eller inom en viss period.

Information om ångerrätt:

    • Säljaren är skyldig att informera dig om din ångerrätt. Om säljaren inte informerar dig korrekt om ångerrätten, förlängs ångerfristen upp till ett år.
 

Det är viktigt att noga läsa avtalsvillkoren och eventuell information som säljaren tillhandahåller innan du ingår ett avtal om en tjänst. Om du är osäker på dina rättigheter eller har problem med att utöva din ångerrätt, kan du kontakta Konsumentverket eller Hallå konsument för rådgivning och hjälp.

Avtal om omedelbar aktivering av tjänsten postregistrering

För att tjänsten postregistrering ska slå igenom är det nödvändigt att aktörer som önskar få reda på den nya adressen får detta i god tid och därmed behöver tjänsten aktiveras omedelbart.

1. Avtalets Omfattning

1.1 Kunden önskar aktivera tjänsten postregistrering omedelbart (“Tjänsten”).

1.2 Genom att aktivera tjänsten godkänner kunden att företaget omedelbart uppdaterar kundens nya adress i sitt system.

1.3 Företaget kommer att dela kundens nya adress med andra aktörer som har rätt att ta del av denna information.

2. Kundens godkännande

2.1 Kunden bekräftar härmed att han/hon önskar att tjänsten aktiveras omedelbart, trots att ångerfristen enligt distansavtalslagen kan komma att upphöra.

2.2 Kunden samtycker till att företaget omedelbart påbörjar uppdateringen av kundens nya adress i sitt system.

2.3 Kunden bekräftar att han/hon är medveten om att ångerrätten upphör när tjänsten är fullständigt utförd.

3. Företagets ansvar

3.1 Företaget åtar sig att omedelbart efter mottagandet av detta avtal påbörja uppdateringen av kundens nya adress.

3.2 Företaget ansvarar för att korrekt och säkert hantera och dela kundens nya adress med godkända aktörer.

4. Ångerrätt

4.1 Genom att godkänna detta avtal, samtycker kunden till att avstå från sin ångerrätt när tjänsten är utförd.

4.2 Om tjänsten av någon anledning inte skulle kunna fullföljas, informerar företaget kunden om detta snarast möjligt.

5. Kontaktinformation

5.1 Kunden kan kontakta företaget för frågor eller support rörande tjänsten via info@folkbokforingsgruppen.