Information om adressändring och postregistrering / postmeddelanden
Adressändring och postregistrering
Du kan snabbt och enkelt på vår webbplats beställa en adressändring som du då kommer att erhålla förifylld. Du kan samtidigt beställa ytterligare tjänster från oss. När du beställer en adressändring via oss så gör du detta snabbt och enkelt på vår webbplats. Tänk alltid på att det är Skatteverket som handlägger dessa ärenden så det är väldigt viktigt att du sänder iväg den blankett du erhåller förifylld från oss till myndigheten (Om du önskar anmäla flytt även till Skatteverket). Fyll i och underteckna och posta till Skatteverket. Instruktioner om detta skickas till den e-postadress du uppger i beställningen.
Vad gäller övriga tjänster du beställer från oss så sker detta i samband med att du beställer en förifylld adressändring. Det är detta vi kallar för postregistrering.
En postregistrering är en tjänst som erbjuds till privatpersoner och företag som anmäler en ny adress. Genom denna tjänst kan tredje part till Folkbokföringsgruppen ställa adressförfrågningar om de nya folkbokföringsuppgifterna för att erhålla den aktuella adressen som kund har anmält där vi också skicka vidare postmeddelanden vid förfrågan från aktörer till kund. Det ligger alltid på tredje part att frivilligt ta kontakt med oss. Distribuering av adresser sker inte automatiskt av oss.
Exempel på aktörer som kan komma i kontakt med oss är sådana som normalt inte är anslutna till Skatteverkets register. Det kan till exempel röra sig om utländska aktörer som inte känner till att du nyligen har gjort en adressändring hos myndigheterna. I de fallen finns vi där för att hjälpa till. Vi söker dock inte aktivt upp dessa aktörer, utan de behöver själva hitta vägen till oss.
Postregistrering erbjuds för närvarande i:
Gör en adressändring hos oss på Folkbokföringsgruppen för att inte gå miste om viktiga brev, meddelanden eller annat. Företag och organisationer klickar här för att göra en förfrågan/utdrag ur vårt postregister.